De kennisvragenbank: een R&D helpdesk

“Vragen? .... Geen vragen, dan gaan we naar het volgende onderwerp”. Ik dacht terug aan deze zin. Ik herinner het mij als een mantra. Uitgesproken door een docent die in verwoede pogingen ons de elektroleer bijbracht. Alles over spanning-, stroom-, weerstandberekeningen en wat nog niet meer.

Zijn er nog vragen? Natuurlijk zijn er vragen. Toen en zeker nú. Als vakman is het een must bij te blijven. In allerlei brancheprogramma’s zien we deze bijscholing – en soms zelfs omscholing – plaatsvinden. Het vak elektrotechniek wordt steeds kennisintensiever. Met de komst van ICT en IT kantelt het vak razendsnel. Door slimme integratie van technieken ontstaan er 1001 mogelijkheden met evenzoveel vragen en kansrijke ideeën.
Technologische innovaties waar je als ondernemer iets mee kunt. Soms loop je bij toeval tegen een situatie aan waarbij je jezelf afvraagt: “Dit zou toch anders kunnen?” Of een situatie waarbij je in één keer zelf zo’n eureka moment hebt. Het hebben van een vraag of een idee is een mooie start. Maar wie geeft antwoord of helpt je verder?

In de praktijk wordt al snel de bekende wegen bewandelt. Een belletje naar de vaste leveranciers, wat voorzichtige gedachtewisselingen met branchebroeders. En oplossingsgericht – waar ‘techneuten’ toch bekend om staan – komt er antwoord of invulling. Maar, heb je dan het beste antwoord? Is dan het hoogste resultaat behaald?

Regelmatig blijven kansrijke ideeën op de bekende plank liggen. En goede verdiepingsvragen onbeantwoord. Dat is niet nodig. Er is namelijk een plek waar je terecht kunt: De Vragenbank. Dit initiatief van samenwerkende partijen als onder andere Stichting KIEN, Technische Universiteit Eindhoven, SURE Innovation. Stel je vraag of deel je idee. En samen met vakkundige studenten van de universiteit kom je tot antwoord en mogelijk zelfs tot prototypes of technische concepten.

Bezoek www.kennisvragenbank.nl en maak er gebruik van als jouw ‘eigen’ R&D helpdesk.